Van Wasserberg naar Echtz en vervolgens naar Meckenheim

14 juni 2021 - Meckenheim, Duitsland

Dag 4 en dag 5

vanaf Roermond volg ik al de Roer/ Rur; een stevig stromend riviertje met hier en daar een Dam waarna de rivier weer rustig kabbelt. Heerlijk dat de Rur-Ufer fahrradweg meestal in de schaduw van het struweel ligt, want het is warm! De grensovergang was niet waarneembaar, maar ik ben er wel achtergekomen dat de zondagsrust nog heilig is in Duitsland: geen winkels open! In Julich houdt ik pauze om de broodjes die ik bij het ontbijt mee mocht nemen voor onderweg op te peuzelen. Het is een stadje waar alleen de Hexenturm bewaard  is gebleven na bombardement door de Britten in 1944. Een van de zwaarst getroffen steden in Duitsland. De juffrouw van de toeristeninfo denkt met mij mee waar ik toch nog zonnebrand crème kan scoren, want die is verdwenen sinds Nl. Dat blijkt bij een benzinepomp te zijn!

Dan weer door langs de Rur, waar veel mensen picknicken en luieren langs de oevers. Mijn eindpunt voor de zondag is Echtz vlak bij Duren. Hier is een recreatieplas waar trekkers nadat de badgasten zijn vertrokken hun tentje mogen opzetten. Er is een grillstube bij dus ik denk: komt wel goed vanavond met het eten, en ga alvast heerlijk afkoelen in het water. Totdat ik er achter kom dat er alleen met contant geld betaald kan worden…Bij het volgende dorp (3,5 km verder) is echter een pizzeria. Ook goed. Maarrrr het pinapparaat van de pizzeria blijkt er mee te zijn uitgescheden….maarrr…bij het volgende dorp is wel een Sparkasse….braaf fiets is weer een paar km verder en inderdaad! Wat kun je blij zijn met zo’n flappentap! Terug naar de pizzeria, waar ik heerlijk achter een biertje en een pizza kruip…maarrrr…. Ik moet ook nog terug naar camping… uiteindelijk komt het weer goed en zie ik hoe de avond de badgasten naar huis toe maant. Een vleermuisje fladdert om mijn hoofd en ik staar naar de silhouetten van de flamingo en draak waarmee zonet nog joelend over de plas werd gevaren.

maandag 14 juni

ik vervolg de Rur nog een stukje en kom langs een Bruinkool groeve: de Inden Tagebau. Wat een enorm gebied dat afgegraven is. De bedoeling is dat het in 2030 uitgefaseerd is en het dan een recreatiegebied met een meer wordt. Er worden hier nog energiecentrales op gestookt! Dan begin ik aan het volgende traject over de Zulpiche borde. Een gebied waar voornamelijk landbouw plaatsvindt. Geen schaduw te bekennen. In Zulpich zelf vond in het jaar 496 de slag bij Zulpich plaats. Het verhaal gaat dat de heidense koning Chlodovech 1 (alias Clovis) het onderspit dreigde te delven tegen de Alamannen. Hij beloofde zich tot het Christendom te bekeren als de God van de Christenen hem te hulp zou schieten. Nauwelijks had hij deze belofte gedaan, of de kansen keerden en de vijand werd verslagen. Aan De Alamannen echter hebben veel landen de naam van Duitsland ontleend, Allemagne, Alemania. ‘Smiddags feestvreugde op de familie-app! Er is een achternichtje geboren!
Ik haak af in Merckenheim, en ga een drankje op haar nuttigen!

1. Patricia:
    14 juni 2021
    Je zult inmiddels goed bijgekleurd zijn 😉! Onze ervaring is in Duitsland altijd goed kijken wanneer wat open is en hoe betalen, de 24/7 economie is daar nog niet gangbaar. En gefeliciteerd met de nieuwste spruit 🤗(Rozanne?).
  2. Bep:
    14 juni 2021
    Wat leuk om weer iets te horen. Succes verder.
  3. Helga:
    14 juni 2021
    Zo leuk om te kiezen, Marjorie!! Je hebt schrijf talent! En wat bewonder ik je tocht. Volgens mij doe je het fantastisch. Ik hoop niet dat je geheel doorbakken en geroosterde een biefstukje in Venetië aankomt.
  4. Elise Poppema:
    14 juni 2021
    Behalve boeiend om te lezen, jouw reisverhaal, ook heel leerzaam! Dat van die Alamannen wist ik niet, bijzonder...benieuwd naar de volgende etappe!
  5. Tineke:
    14 juni 2021
    Leuk om je verhalen te lezen Marjorie. Ik herinner me je schrijftalent nog van je verhalen uit de VS. We kunnen je goed volgen met het boekje van Hans Reitsma. Waren 2 jaar geleden van plan een stuk te fietsen maar slecht weer weerhield ons ervan. Respect dat je dit in je eentje onderneemt. En kampeert…. Veel plezier aan de Rijn. We kijken uit naar je volgende blog.
  6. Marleen:
    14 juni 2021
    Wat ben je toch een held!! En wat schrijf je toch onderhoudend... één van je vele talenten!!.
    Heerlijk om met je "meetefietsen" terwijl ik op de bank zit..
  7. Saskia:
    15 juni 2021
    Blok's blog is inmiddels een vast onderdeel bij mijn ontbijt, leuk! Merk je nog iets van Covid maatregelen in Duitsland?
  8. Laura:
    15 juni 2021
    Denk elke dag aan je! Fijn dat het weer zo goed is deze eerste week, al moet het ook niet te warm zijn natuurlijk. Zo dichtbij en toch heel andere gewoonten! En jij dan voor eten of geld ‘gewoon’ na zo’n hele dag fietsen nog ns n paar km verder op die fiets💪 Succes en geniet!
  9. Virga:
    15 juni 2021
    Leuk om te lezen Marjorie! Wat een held ben je toch en wat een fietsbenen!
    Het lijkt me heel erg gaaf om te doen, maar ik doe het je niet na. Dus ik volg je gewoon en geniet mee, met af en toe een beetje medelijden hihi.
  10. Cathy:
    15 juni 2021
    Dear Marjorie❣️ Safe, safe travels on this amazing journey❤️ We are sharing your story with all our friends❣️
  11. Lizzy:
    15 juni 2021
    Lieve Marjorie, wat een schrijftalent heb jij. Ik geniet van je verhalen die zo levendig zijn dat ik haast het idee heb het zélf ook mee te maken. Heb je onderhand geen spierpijn of beurse billen? Als je weer thuis bent maak ik een hele diepe buiging voor je.
  12. Iris:
    15 juni 2021
    Je moet hebben gedacht "wat heb ik nou aan mijn fiets hangen", toen je merkte dat Duitsers vaak en veel contant afrekenen.
    Ik geniet (weer) van je reisverhaal.
  13. Ans.:
    19 juni 2021
    Ha die lieve Marjorie,
    Wat een mooi begin van je fietsreis!
    Ik kom af en toe een beetje bij je achterop. Zeer de moeite waard dit alles te lezen.
    Lieve groetjes en mooie voortzetting in alle opzichten!