Ja, een reisje langs de Rijn, Rijn, Rijn…

15 juni 2021 - Heimbach, Duitsland

15 juni

vertrek uit Meckenheim. Dat doe ik altijd onhandig, omdat mijn Mio wat traag reageert, dus fiets ik een paar rondjes om de rotonde en kies dan maar gevoelsmatig een afslag…fout! Als Mio gaat herberekenen toch maar weer terug op mijn schreden…uiteindelijk zit de gang er weer lekker in, klim ik een berg op die vergelijkbaar is met de Vaalser berg, maar wordt dan beloond met een schussfahrt naar beneden tot in het Rijndal bij Remagen. Remagen verwierf zich een naam in de wereldgeschiedenis toen de Amerikanen hier in 1945 de eerste Rheinbrucke forceerden. Dat lukte niet, maar 10 dagen later bezweek hij onder overbelasting. De pijlers van de brug zijn nog zichtbaar. De Rijn volgend, haal ik steeds dezelfde Rijnaken in, meestal uit Nl. afkomstig. Soms stop ik even om de bagage weer vast te sjorren, die los rammelt omdat het fietspad hier doorklieft wordt door boomwortels, dat haalt de vaart er behoorlijk uit. Ze hebben dus een snelheid van ongeveer 15 km/uur. Die Rijnaken. Lijkt me geen stressvol bestaan, maar ongetwijfeld zullen hier ook wel de nodige formaliteiten verricht moeten worden. Wat me in Duitsland opvalt is dat men de mondkapjes zeer secuur draagt. Als je je verplaatst heb je er een op. Dat geldt voor in een winkelstraat, of in de gang van het hotel. Als je dat even niet doet wordt je er op aangesproken. In Andernach aangekomen blijkt dat daar een natuurverschijnsel is te aanschouwen, afgezien van het feit dat het de op 2 na oudste stad van Duitsland is. Het heeft nog oude stadsmuren en poorten. Ik ben altijd dol op natuurverschijnselen, dus laat de Altstadt maar even voor wat ie is en scheep me in op een boot die een stukje de Rijn afvaart tot aan een schiereilandje. Mijn twee COVID prikken die geregistreerd staan in mijn gele boekje, komen me hier goed van pas! Daar meert hij aan en mogen we eraf. We lopen (met de mondkapjes) netjes achter de gids aan om de hoogste koud water geiser van Europa te aanschouwen, die -het lijkt Old Faithful in Yellowstonepark wel- iedere 2 uur uitbarst! En ja! Het begint langzaam te borrelen tot hij hoger en hoger komt, tot zo’n 60 meter! Wat is het geheim hierachter? Aan het begin van de 20-ste eeuw probeerde men een gat te boren om koolzuurhoudend water te kunnen oppompen. Men boorde tot zo 53 meter diep, totdat men door een laag heen boorde, waarna de geiser ontstond. Het ondergrondse water is verzadigd met koolzuurgas, maar wordt van onder onder druk gezet door nieuwe CO2, die niet meer opgenomen wordt in het water. Op een bepaald moment is de druk zo opgelopen dat die de hele 53 m hoge waterkolom er uit duwt! Voor de mineraalwater industrie is dit ongeschikt gebleken, maar de touristenindustrie vaart er wel bij!

nog een fotootje van een zeer antieke hijskraan in Andernach, speciaal voor Anne. Werd gebouwd in 1554 en aangedreven door mannen die er in rondjes liepen als in een tredmolen. Maar al wel dat ronde concept en draaibaar, zoals de kranen van Huisman.

Ik hoopte Koblenz nog te halen, en heb me voorgenomen daar te kamperen. Maar zo’n 8 km voor Koblenz rijd ik langs een zeer aanlokkelijk Bed & Bike hotel in Kaltenengers en besluit het bijltje er bij neer te gooien. Een heerlijke douche na deze warme dag en een grote Bitburger!