Een lange hete dag

8 juli 2021 - Mestre, Italië

Ik verlaat mijn geairconditioneerde hotelkamer na een behoorlijk ontbijt in Bassano del Grappa, loop nog even met de fiets aan de hand door de oude binnenstad, waar alles net een beetje tot leven komt, maar de magie van gisteravond is weg, het late warme zonlicht op de oude gebouwen, de schittering op de Brenta, het levendige volk dat op de vele terrasjes die de stad rijk is gezellig aan het kletsen was en wijntjes of iets anders dronken…ik heb geen zin in bezienswaardigheden….

Mijn Mio laveert mij goed de stad weer uit op naar de laatste dagetappe tot Venetië die volgens het boekje 82 km zou moeten zijn. Om 10.00 uur is de temperatuur al opgelopen tot 30 graden. Er is geen schaduw onderweg. De route voert eerst langs allerlei voor- of liever gezegd achterstadjes van Bassano, en maisvelden. Het stadje Cittadella is best aardig, en omsloten door een cirkelvormige stadsmuur, soms meters dik. Wat hebben de mensen vroeger (we spreken over 1220) angst gehad voor aanvallen van buitenaf, allerlei stammen, maar vlak ook de kerkelijke staat niet uit die gebieden en steden annexeerde en er eigen legers op na hielden. Er zijn best veel steden die met zulke enorme muren omringd zijn in de Povlakte. Ik neem nog geen tijd voor koffie, want wil toch kijken hoever ik kom. Inmiddels weet ik dat Marcel op de camping van Oriago (bij Venetië) staat. Hij vindt het leuk me vanavond weer te zien, en ik ook…in mijn hoofd heb ik alle keuzen nog open gehouden, als ik onderweg een leuk stadje tegenkom overnacht ik daar…maar op de hele route tot Oriago komen geen campings voor. Dat kan ik ook wel begrijpen, want er is niets interessants meer te zien. Noest doortrappen dus maar. Af en toe een omleiding. De Italianen zijn volop bezig met constructiewerkzaamheden aan de wegen, waardoor er een bord geplaatst wordt met deviazone, maar vervolgens wordt voor de fietsers niet meer goed aangegeven waar je het vrijliggende fietspad weer kunt oppikken. Ondertussen fiets je een stuk over een hoofdweg, met auto’s en vrachtwagens vlak langs je. Ook laat ik me soms beïnvloeden door mijn Mio die me heel graag terug op de ingeprogrammeerde route wil hebben. Dan denk ik een doorsteek te kunnen volgen, om vervolgens stukjes om te rijden, een soort cirkel die nergens toe leidt te beschrijven.

Soms loopt mijn route over een dijkje met grove stenen, kilometers lang hobbelen en rammelen…dat schiet niet echt op. Ik bereken in mijn hoofd hoeveel uur ik nodig heb om Oriago te bereiken…ik denk dat het na over de helft te zijn nog drie uur zou kunnen duren, dan zou ik omstreeks 5 uur ‘s middags op de camping kunnen zijn. Maar door dit soort onvoorziene omstandigheden loopt mijn schatting al gauw een uur uit. Onderweg nog bij een restaurantje een bord pasta en citroenlimonade genuttigd. In ieder geval is er nu een goed ondergrondje om het er nog een poosje op vol te houden. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot 35 graden. Het is echt afzien. Het zweet druipt steeds in mijn ogen, en dat prikt. Het washandje dat ik altijd nat in de zijkant van mijn fietstas heb zitten komt dan goed van pas. Omstreeks 6 uur ‘s avonds heb ik Mestre bereikt. Ik volg Mio maar. Dom dom dom want ik had achteraf gezien veel eerder mijn telefoontje met Google Maps moeten inschakelen…ik eindig op het centraal station van Mestre, in het havengebied. Vertwijfeld bel ik Marcel of hij hier ook is geweest, en of het inderdaad de bedoeling is dat ik mijn fiets weer de trappen van de stationshal moet afsjouwen om onder de sporen door te kunnen gaan. Marcel zegt dat ik dan wel ver uit de buurt ben….en ja, ik blijk 8 km te hebben doorgereden. Waardeloos! Terug dan maar, de route op mijn mobiel volgend. Eindelijk, om 7 uur ‘s avonds ben ik op de goede plek aangekomen! Onbeschrijfelijk wat een opluchting na 9 uur fietsen (100 km) in de hitte!  En dan zie ik Marcel. Het weerzien is erg gezellig, we praten weer bij en bestellen eten op de camping. Na 2 grote glazen bier stap ik maar over op alcoholvrij bier, want mijn dorst is nog steeds niet gelest….dit was bij verre de minst leuke dag van de hele route…

Maar gelukkig vergeet ik dat ook weer snel, fijn dat ik nu niet in mijn eentje ben. Naast Marcel’s tent staat een kampeerbusje van 2 Nederlanders waarmee hij al heeft aangepapt. ‘s Avonds drinken we gezamenlijk nog wat en kletsen we over “opstellingen”, want zij blijkt een coach te zijn die bedrijven coacht waar conflicten het management verscheuren en weet daar mooie verhalen over op te hangen. Iedereen wil weten wat ik nu vooral heb ervaren tijdens mijn tocht van precies een maand…en ik noem het thema “verbondenheid”. Ik heb ervaren dat het prettig kan zijn in je eentje te reizen, nieuwe mensen te ontmoeten, daar open voor te staan, maar dat het kunnen delen van je indrukken met een reisgenoot, en je ingebed voelen in een enorm grote lieve club van vrienden en familie datgene is wat mij gelukkig maakt. Wat dat betreft ben ik enorm blij dat ik mijn indrukken heb kunnen delen met jullie allemaal en alle leuke en lieve aanmoedigingen en reacties me enorm goed deden. Hiervoor mijn onuitsprekelijke dank!
En nu is het alweer de volgende morgen, 8 juli en ben ik in blijde afwachting van Anne. Hij heeft vannacht in de buurt van Merano gelogeerd en schat in nog 4,5 uur te moeten rijden.

Ik heb mijn wasje alweer gedaan, Marcel uitgezwaaid die nu nog het traject naar Rome gaat afleggen, maar ik ben blij dat ik mijn reisdoel voorlopig heb bereikt…

1. Jan aufderheijde:
    8 juli 2021
    Lieve Marjorie, klasbak dat je bent! Namens alle Promixers (ook die je blog niet volgen): CHAPEAU (ik heb dit woord vaker voorbij zien komen, maar hier passen toch allemaal kapitalen). Van harte en wat zul je blij zijn. Kom veilig thuis. Tot later.
  2. Jan aufderheijde:
    8 juli 2021
    Ik zie op je kaart dat je op 24 km na, 2000 km hebt gefietst. Misschien nog even een ommetje om Venetië?
  3. Laura:
    TOPPRESTATIE dame! Respect.
    En mooi dat je door zo’n tocht alleen te ondernemen, je nog sterker realiseert dat de rijkdom van het leven zit in de verbondenheid met dierbare mensen om je heen. Geniet van Venetië en geniet van het weerzin met Anne. Doe hem onze groeten. En we praten graag nog eens met jullie na
  4. Bep:
    8 juli 2021
    Lieve Marjorie, een hele prestatie en ik heb genoten van je reisverhalen. Nu genieten samen met Anne. Alle goeds voor jullie.
  5. Jacqueline:
    8 juli 2021
    Je hebt het volbracht! Wat een reis heb jij gemaakt. Gelukkig ben je veilig in Venetië aangekomen. En het spreekwoord: ‘het venijn zit in de staart’ is ook dit keer weer waarheid geworden. Gefeliciteerd met je prachtige prestatie en geniet van het weerzien met Anne en Venetië.
  6. Friekje:
    Gefeliciteerd Marjorie!
    Niet alleen voor jou een geweldige en leerzame prestatie maar je blogvolgers hebben enorm meegenoten van je reisverslag!
  7. Godelief:
    8 juli 2021
    Gefeliciteerd hoor! Wat fijn dat je veilig bent aangekomen en wat een mooie reis heb je gemaakt, zowel fysiek als mentaal. Geniet nog maar van het mooie Venetië en het gezelschap van Anne. Hopelijk tot in augustus.
  8. Lizzy:
    8 juli 2021
    Ik maak een diepe, hele diepe buiging voor je. Wat een tocht en wat heb je veel moeten afzien. En dan ook nog steeds opgewekte en interessante stukken schrijven. Ik kijk er naar uit om je weer te zien.
  9. Monique:
    8 juli 2021
    Velen wegen leiden naar Rome, maar volgens mij heb jij een de mooiste routes gehad! Fietspaden hangend aan een bergwand! Dat zie je niet op de autosnelwegen met de snelste route. Zoveel moois onderweg, het is erg uitnodigend. Geniet van de laatste kilometers en de rest van de vakantie. Die heb je verdiend!!!
  10. Iris:
    🇳🇱🚲🇮🇹 🍕🍝👌🥇🥳
    Het leven is als fietsen, om je evenwicht te bewaren moet je blijven bewegen….
  11. Saskia:
    8 juli 2021
    Wat schrijf je dat weer mooi op: verbondenheid met je fan club van familie en vrienden. Ademloos hebben we je avonturen gevolgd, hoor. Dat wordt nog afkicken voor je vriendenschare nu er geen dagelijkse update meer komt. Geniet van je vakantie met Anne en tot gauw ziens in NL.
  12. Ans:
    8 juli 2021
    De laatste loodjes..... en dan......het eindpunt. Ik heb je reis met bewondering gevolgd. TOP!!!
  13. Elise Poppema:
    8 juli 2021
    Lieve Marjorie, als eerste mailtje opende ik altijd jouw verslag van weer een mooie nieuwe etappe op weg naar Venetie. Wat fantastisch dat je het gehaald hebt en hoe fijn om Anne weer in de armen te kunnen sluiten! Geniet samen nog verder van een mooie vakantie en ik hoop je weer te zien bij onze intervisie in september. Ik zal je verhalen missen...
  14. Simon Huiberts:
    8 juli 2021
    Hee Marjorie, Petje af voor je fietsprestatie en dank voor je mooie verhalen. Nog veel plezier samen in een hopelijk niet al te warm Venetië.
  15. Marleen:
    8 juli 2021
    Lieve Marjorie, je einddoel Venetië gehaald.... Wat een bikkel ben je toch!!! En wat gun ik jullie samen nog een heerlijke vakantie daar in Italië!! Zorg goed voor jezelf en geniet!! Liefs voor jullie samen..♥️
  16. Mieke:
    8 juli 2021
    JE BENT ER! GEFELICITEERD BIKKEL. En natuurlijk nu een fijne vakantie met Anne.
  17. Edith:
    8 juli 2021
    Yippie!!! als ik het gebruik van de emoticons bij de hand zou hebben zou ik je nu de "handen klappen" intikken, wel honderd! en eentje met iemand die zijn hoed voor je optilt. Het is al gezegd, maar ik zeg het ook maar , CHAPEAU! En nu lekker genieten samen met Anne van een welverdiende rustpauze.
    Waar gaat je volgende reis naar toe?
  18. Marja Slinkert:
    8 juli 2021
    Prachtige verhalen heb je geschreven, waar ik dagelijks naar uit keek. Niet alleen je reisbeschrijvingen, maar vooral je filosofische beschouwingen hadden mijn grote interesse. Ik wens je een behouden aankomst in de armen van Anne!
  19. Helga:
    8 juli 2021
    Wat geweldig dat je er bent. En hoe!!....met dat afzien op de laatste dag en dat heb je volgehouden. Superrrrr!!
    Des te leuker om samen met Anne nog heerlijk vakantie te vieren. Heel veel fijns gewenst!
    Veel liefs Helga
  20. Ina:
    8 juli 2021
    Wat een topprestatie, Marjorie! En nu een welverdiende vakantie samen. Geniet ook hiervan. Ben benieuwd naar je verhalen als we elkaar weer ontmoeten.
  21. Linda:
    8 juli 2021
    Wat een top prestatie! Echt diep respect voor deze mooie uitdaging die je bent aangegaan. Bep tipte me op jouw blogs en heb met plezier meegelezen. Fijne vakantie!
  22. Marjorie:
    Wat leuk Linda dat je meegelezen hebt! Lieve groet, marjorie
  23. Alette:
    9 juli 2021
    Wow, How exciting that you finished. What a great ride with great stories. You did it. Your travel notes were great and will be great memories for you in the future.

Greetings to Anne. Enjoy Venice. Relax, enjoy, relish the memories.
  24. Rieta:
    9 juli 2021
    En dan ben je er….je hebt het gedaan. Wat mag jij trots zijn op jezelf, ik ben het in ieder geval wel op jou. Ga nu maar lekker genieten en terugkijken op een wel zeer bijzondere tijd. Hoop je snel weer in levende lijve te zien. Liefs van ons😘
  25. Marjorie:
    Wat een lieve mail Rieta! Groetjes aan Wim en idd tot ziens in nl
  26. Marijke:
    10 juli 2021
    Wat een kanjer ! Nu lekker verder genieten met Anne. En..........smaakt het naar meer ?
  27. Meiny hofstede:
    10 juli 2021
    Lieve Marjorie, ik heb mee mogen genieten van je tocht en alles wat je hebt gedeeld. Bedankt, ik heb het als een voorrecht ervaren.
  28. Ans.:
    10 juli 2021
    Ha die Marjorie, wat een afstanden in de hitte door gebieden en op wegen die jou door wat voor omleidingen dan ook, niet konden verstoren op je tocht. Wat een topprestaties. Voor mij mag je zo door naar de Olympische spelen, alle respect zeg! Wel met het vliegtuig natuurlijk. Meid ik bewonder je, leuk ook te lezen over de lieve mensen die je ontmoet, waarmee je samen terugkijkt op de tocht en je leven.
    Ik blijf achterop, voel je niks van. Veel moois nog te gaan en te genieten van waar de plekken waar je uitrust. Ik lees je verslag met plezier.
    Lieve groeten en een flink zetje naar wát voor moois in de natuur dan ook, naar leuke contacten met lieve mensen en hun verhalen.
  29. Mech:
    10 juli 2021
    De laatste loodjes wogen het zwaarst, maar wat heb je de tocht fantastisch volbracht! Petje af hoor. Veel plezier met Anne en ik heb genoten van je verhalen!
    Liefs, Mech