Een stukje met de trein

5 juli 2021 - Caldonazzo, Italië

5 juli

De Duitsers en ik nemen vanmorgen hartelijk afscheid en ieder gaat weer zijns weegs. Het is weer mooi weer, en de tocht door het dal van de Adige wordt voortgezet. Ik fiets nu al voor de vierde dag langs deze rivier! Het dal wordt nauwer en canyonachtig, maar ieder strookje land wordt benut voor druiven of fruit teelt. Weer zo’n leuke Radbar onderweg, waar ik een koffiestop maak. Na 50 km die snel voorbij gaan bereik ik Trento. Ik heb me na het raadplegen van de reisgids en waarschuwingen van Marcel, die twee dagen op mijn schema voorloopt inmiddels, voorgenomen een stukje van 11 km met de trein te gaan. Van Trento naar Pergine Valsugana. Direct na Trento moet er nl. nog een flinke berg beklommen worden, die 9 - 11% stijgt. Marcel was er doodop van en had de dag erna een rustdag nodig. Ik kan dat niet, dat weet ik, kan wel gaan lopen en duwen, maar dan ben ik zo’n drie uur bezig…en het boekje geeft zelf de suggestie dat hier dat treintje genomen kan worden.
Het eerste opstakel is de onderdoorgang onder het station: lange trap naar beneden, lange trap weer omhoog…er lopen twee opgeschoten jongens achter me en ik ben zo brutaal ze aan te spreken en te vragen of ze me kunnen helpen. Met z’n drieën sjouwen we mijn fiets inclusief de bagage er af en er weer op…ik koop een kaartje voor mij en de fiets, samen maar €4,-! En dan is het wat onduidelijk op welk spoor ik moet zijn…moet ik soms weer trap af en trap op? Ik vraag het aan een wachtende man, die het niet weet, maar wel wil vragen voor me. De trein zou over 10 minuten moeten gaan. De tijd verstrijkt en er komt geen trein. Dit is Italië zeg ik tegen mij zelf…de man gaat het nu aan iemand vragen die bij het spoor werkt. Die haalt onverschillig zijn schouders op. Er zijn werkzaamheden aan het spoor en daardoor is er een bus ingezet, maar daar kan de fiets niet in. Maar over een half uur komt er wel een trein. We zullen zien. Ik raak ondertussen aan de praat met de jonge man die zo behulpzaam was. Hij zit er wat verslagen bij, en als ik vraag waar hij naar toe moet, blijkt dat naar nergens te zijn…hij is Pakistaans, heeft iets gestudeerd in Duitsland, spreekt zeer goed Duits, maar kan in Italië geen werk krijgen…terug naar Duitsland kan hij ook niet meer, want daar heeft hij geen verblijfsvergunning meer voor. Zijn laatste centjes heeft hij verspeeld aan een advocaat die dat voor hem in orde zou maken, maar hij werd bij de Brennerpas tegengehouden. Niemand wil hem een kans geven om te werken. Zijn ouders wonen in Pakistan en die kan hij ook niet om hulp vragen. Ik vind het erg zielig en vraag of hij ook een colaatje wil….nee, hij heeft wel honger, maar bij de stationskiosk is volgens hem niks dat geen varkensvlees bevat…ik ga kijken en kom terug met een broodje (inderdaad ham) voor mij, en een doughnut voor hem, die hij verorbert. Ik geef hem nog wat geld als dank voor zijn hulp, en moet hem met zijn lot achterlaten, want het treintje komt eraan.

Als ik op het perron van Pergine Valsugano uitstap blijkt er weer een trap te zijn die ik af en op moet. Er is ook een lift, maar daar past mijn fiets niet in. Er zit niks anders op dan alle tassen eraf halen, fiets sjouwen, naar de voorkant van het station en daarna de tassen twee aan twee op te halen. Daarna moet ik toch nog wel een bergje op maar uiteindelijk mag ik afdalen naar het meer van Caldonazzo. Daar kom ik terecht op camping Belvedere, die vol met Nederlanders blijkt te staan, jonge stellen met kindertjes die nog niet de schoolgaande leeftijd hebben bereikt, maar uiteraard van alle gemakken voorzien in hun campers. Het contrast tussen de kansloze jongen in Trento en hen kan niet groter. Ik realiseer me eens te meer hoe dankbaar ik ben voor waar mijn wiegje heeft gestaan.

En dan een duik in het heerlijke meer…en genieten van de avondstemming over het water.

1. Marleen:
    6 juli 2021
    Wat een avonturen toch weer!!!..
    Ga je een boek schrijven??
    Het einde van je tocht komt nou toch wel in zicht... Wens je mooi weer toe!!
  2. Laura:
    6 juli 2021
    Heerlijke plek daar aan het caldonazzo meer! Bijzondere ontmoeting zo met die Pakistaanse jongen, wel confronterend. Wat een reis, wat n obstakels te overwinnen en wat ben je al ver! Nog maar even! Geniet van prachtig italie. Op naar Venetië
  3. Connie de blank:
    6 juli 2021
    mooi dat verhaal over otzki; toch weer meer dan in de geschiedenisboeken staat ; leuk voor de kinderen;
    de Pakistaan.....wat hebben wij het dan toch goed ....we denken ook aan hem ...
    dank voor je verhalen
  4. Karin van Ballekom:
    Hallo Marjorie,
    Ik heb genoten van al je verhalen die ik elke dag lees.
    Automatisch was ik ervan uitgegaan dat dat je op een elektrische fiets was vertrokken, maar dat is niet het geval heb ik ontdekt. Dat maakt mijn bewondering voor je prestatie alleen maar groter. Dat je een sterke vrouw bent wist ik al vele jaren, maar deze tocht onderstreept dat nog maar eens. Aardig wat plaatsen die je nu achter je hebt liggen ken ik zelf. Zoals de pas bij Reschen waar Pim en ik 4 jaar geleden een deel van onze vakantie doorbrachten , in de bergen en bij het prachtige stuwmeer. In Merano waren we ook een aantal dagen gelogeerd dat jaar en inderdaad jammer dat je geen tijd had om kasteel en tuinen te bezoeken. Dat is voor een volgende keer. Ook Auer of Ora is mij zeer bekend. Vele vakanties in mijn jeugd bracht ik daar door met de extended familie en ik was er niet uit de beek en het zwembad te sleuren. Ik wens je verder nog een mooie en veilige tocht en liefs uit Lasne, Karin
  5. Lidwien:
    6 juli 2021
    Wat een indrukwekkende reis en wat een prachtige verhalen, Marjorie!
    Toen ik je stukje las over Vrijheid en daarna over de Pakistaanse jongen, dacht ik aan het boek De jongen, de mol, de vos en het paard. Daarin zegt de mol op een dag tegen de jongen: ‘ een van de grootste vrijheden is hoe we op dingen reageren’.
    Heb nog een hele mooie reis!
  6. Jan aufderheijde:
    Hey Marjorie,
    Even een kort berichtje. Vanmorgen in onze Promix bijeenkomst je heldhaftigheid en reis(verhalen) besproken. Iedereen zeer onder de indruk. Chapeau!
    We wensen je heel veel sterkte met de laatste loodjes, en hopen dat je ook veel weet te genieten van “de mens en de natuur”.
    Heb je nog plannen voor ‘na Venetie?’ Het gaat je zo gemakkelijk af, ff doortrappen naar Rome misschien?
  7. Edith:
    6 juli 2021
    Grappig Marleen, ik dacht precies hetzelfde...een boek, die moet er komen.
    Marjorie, jouw avonturen en de ontmoetingen onderweg met mooie en interessante mensen maakt iets in mij wakker wat ik al een tijdje in een doosje heb gestopt met een strik erop. Mijn avontuurlijke kant . Ik ben je dankbaar voor je verhalen en mooie foto's die mijn eigen herinneringen aan de oppervlakte brengen, je ziet, je fietst niet alleen voor jezelf.
    Nog gefeliciteerd met Tije en je zus.
    Ik ben benieuwd naar je volgende etappe.
  8. Henk Denekamp:
    7 juli 2021
    Van Anne had ik al weer anderhalve week terug over je stoere fietsreis vernomen maar de link naar je avonturen was even bij me weggezakt.
    Nu ik door je reisverslag heb gebladerd, is mijn bewondering voor waar je mee bezig bent alleen maar gegroeid. Knap hoor!