Aan de Lech

24 juni 2021 - Gersthofen, Duitsland

24 juni

Er is een fietsenhandel in Dillingen a/d Donau, en hij zit in een kasteel op een berg boven de binnenstad. Ik klim er naar toe om mijn voorbagagedrager te laten afstellen. Dat is los gaan zitten, waardoor er steeds iets tegen mijn voorband aanloopt. Ook vraag ik nog om wat extra lucht in mijn banden, want dat gaat duidelijk veel beter met zo’n hoge druk pomp dan met mijn minuscule handpompje. Ik heb instructies gekregen voor vertrek dat je je banden altijd keihard moet houden, zodat je minder gauw lek rijdt. Het voelt erg prettig dat dit gelukt is, en ik ga welgemoed op pad. Na 10 km. komen er een paar venijnige klimmetjes, helaas moet ik afstappen…maar daarna volgt de route een lang traject over wat vroeger een spoorlijntje was, maar daardoor lekker vlak. Een tussenstop in Welden, een dorp met drie barokke kerken maar liefst! Ik besluit de St. Thekla te bezoeken, die weer boven het dorp uittorent op een berg. Het interieur is een juweeltje van Rococo. Wat ik vooral ook leuk vindt is dat er een meditatief pad is met allerlei teksten onderweg die je aan het denken zetten en zeer toepasselijk zijn voor mijn reis. Eigenlijk voor ieders reis door het leven…

Ik koop in Welden bij de apotheek ook een medisch mondkapje dat hier in Beieren verplicht is, mijn Hollandse zijn niet goed genoeg. Overigens krijg je een welkomstbericht bij binnenkomst in ieder deelstaat, alsof je steeds weer in een ander land binnenkomt. Ik volg het nieuws niet echt, maar weet dat ze in Duitsland bezig zijn met de troonsopvolging van Angela Merkel, en dat schiet ook nog niet echt op, net als in Nederland. Ik krijg wel ontzag voor de grootte van dit land. En met die deelstaten zijn de verkiezingen ook best ingewikkeld. Het kan niet anders dan dat Duitsland veel invloed heeft binnen de EU en waarschijnlijk zien ze ons kleine landje als vrij onbetekenend.

Het doel van vandaag is Augsburg. Ik twijfel of ik een hotel in de stad wil of kamperen; kies toch maar weer voor dat laatste. Een vrouw spreekt me aan en als ik zeg dat ik een camping zoek staat ze er op me helemaal daar naar toe te begeleiden. Ze racet met haar E-bike voor me uit door de drukke voorstad Gersthoven. We steken de Lech over (zie foto). Ik dacht altijd dat die in Oostenrijk stroomt, maar hier dus ook. Bij de camping zou ik met een bus de stad Augsburg nog kunnen ingaan, maar ik heb meer zin om te chillen. Dat is maar goed ook, want even later breekt er een enorme onweersbui los. Maar ik zit lekker binnen in het restaurant van de camping…

1. Helga:
    24 juni 2021
    Lieve Marjorie
    Het blijft enig om jouw reisverhaal te lezen . Maar ik maak er niet precies uit op hoe het je bevalt om alleen te reizen. Of het mee of tegenvalt. De toon van je verhalen is wel heel positief maar misschien heb je wel momenten gehad dat je baalt of het helemaal niet niet zitten. Of zwelt van trots omdat je het toch maar flikt!!
    Veel liefs en een virtueel duwtje in de rug als je een steile berg op moet,
    Helga
  2. Saskia:
    25 juni 2021
    Ik fiets dus ik ben en de weg is het doel. Prachtige tocht en dank voor de dagelijkse verslagen!
  3. Kathleen Thalken:
    25 juni 2021
    I have only now been able to read and catch up on your journey. What an inspiration YOU are! I am truly enjoying your back stories of the history of all of the towns in which you are stopping. I too, would love to know how you are adjusting to your solitude (no travel buddy). Stay strong, safe, and free of flat tires (and Jurgens) ! ;) xoxo
  4. Jan aufderheijde:
    25 juni 2021
    Lieve Marjorie, je zult t wel al weten, maar de regen in Augsburg is nog niets tov het noodweer in Tsjechie. Windstoten van 300 km/uur. Auto’ s meters hoog door de lucht. (En wij hebben ‘Leersum’).
    Alle reactie-schrijvers hebben het over je prachtige verhalen, ook ik geniet ervan. Chapeau! Niemand heeft t over je prachrige foto’s (voor zover ik weet). Maar wat zijn die ook mooi / professioneel. Echte affiches. Ook daarvoor grote dank.
    Het ga je goed, bij herhaling goed!
  5. Elise Poppema:
    Lieve Marjorie,
    Wat kan ik nog toevoegen na alle mooie reacties op jouw schrijven waar ik het van harte mee eens ben? Ben vooral ook heel benieuwd naar je inzichten tijdens deze reis, maar misschien is de weg die je fietst het belangrijkste! Hou vol, Venetie komt dichterbij!
  6. Iris:
    25 juni 2021
    Hi Blok, jouw verhalen zijn zo mooi, dat het er soms op lijkt dat "HET" een fietstochtje is waar je je hand niet voor omdraait. Zelfs het opendeur? filosofietje dat je gaat lopen als de helling te steil blijkt om te fietsen --voor alles is een oplossing*--, geeft zo'n heerlijk inkijkje in Blok!
    (*as it net sile wol, moat men lavearje)