Afhankelijk zijn van apparaten

25 juni 2021 - Utting am Ammersee, Duitsland

Het is in het normale leven al zo dat je steeds afhankelijker wordt van apparaten die het doen, met met welke je moet kunnen communiceren, welnu, dat geldt ook voor op reis zijn. Hoe makkelijk is het om even met je mobieltje (heet in Duitsland Handy) te bellen naar een hotel en te horen of ze plaats hebben…. En dan natuurlijk mijn Mio en tablet en telefoon….die moeten elke dag even aan het stroom liggen, en dat lukt ook wel als ik ergens eet. Ik heb een dubbelstekker die zowel een i-Phone of tablet en tegelijkertijd de mio of e-reader kan opladen.
De afgelopen avond brak er weer een gigantisch onweer uit in Augsburg/ Gersthoven, en door de gietende regen wist ik nog net mijn tent te bereiken. Dan maar zonder tandenpoetsen naar bed…vanmorgen was het weer droog. Ritueel uitvoeren: ontbijten met het broodje van de dag daarvoor en thee maken, dan alles inpakken. Helaas was er veel nat wat ik te drogen had gehangen over mijn fiets, dan dus maar de reserve fietsbroek aan.

Eenmaal op pad ben ik zeker ander half uur bezig de stad echt uit te komen, en ik besluit niet meer de binnenstad in te gaan.  Ik wil ook nog wat eten en drinken kopen voor onderweg en het vergt veel tijd tot ik een lokale Lidl heb gevonden. Daarna een lang recht en saai fietspad met grint naast de Lech, maar die zie je maar weinig ivm met geboomte en een dijkje.

Als ik de Lech heb verlaten voert de weg door landbouwgebieden. Het koren op de velden wordt met de dag geler, leuk om te zien! Er dreigt een hele donkere lucht vanuit het westen, en ik fiets zuid-oost, dus hij zit me op de hielen. Uiteindelijk haalt hij me in en moet ik mijn regenjack aantrekken, maar Mio kan er niet zo goed tegen (hij is al eens van mijn stuur af gedonderd en daardoor zitten er scheuren in het glas). Op een gegeven moment geeft hij geen sjoege meer en moet ik het doen met met vragen bij mensen op straat hoe ik in Utting am Ammersee kom. Ik bel alvast een hotel dat nog een kamer voor me heeft, maar moet nog een uurtje doortrappen…ik maak me wel zorgen over hoe dat moet als Mio niet meer op gang wil komen…

In Utting aangekomen is het weer droog en schijnt de zon zelfs. Ik check in en blijk naar de derde verdieping te moeten klauteren met mijn spullen, pffff…daarna neem ik een duik in de Ammersee, een kolossaal meer, waar ook radarboten over varen. Het is vrijdagavond en de Duitsers vieren feierabend met familie en vrienden. Die mis ik nu best wel…. Vooral in de avond is het niet gezellig om in je eentje op pad te zijn. Ik observeer a la Silvia Witteman wat er om me heen gebeurt, o.a een Beierse bruiloft met vrouwen en mannen in Trachten. Een stelletje ontglipt het feest en gaan romantisch samen op de steiger zitten, een gezinnetje peddelt op sups op het meer; een vissersbootje tekent zich af tegen de fraaie wolkenpartijen die zich weerspiegelen in de Ammersee…

1. Saskia:
    26 juni 2021
    De foto van dreigend onweer boven het koren veld heeft een hoog Van Gogh gehalte. Wil je svp eens een foto van je bepakte stalen ros maken? Ben je nu halverwege en hoeveel km moet je nog? Hopelijk doet al je electronica het nu weer. Sterkte met de eenzame avonden.
  2. Elise Poppema:
    26 juni 2021
    Zo spannend, je avonturen, Marjorie, een Netflix serie is er niets bij! En ook ik hoop dat je Mio het weer doet voor de laatste loodjes...Wat moet het heerlijk zijn om na een dag fietsen in een echt bed in een hotelkamer te liggen, dan realiseer je je dat de "gewone" dagelijkse dingen heel bijzonder zijn! Liefs en sterkte met het vervolg, gaat je lukken Marjorie!
  3. Connie de blank:
    26 juni 2021
    Het mooie van je verslag is dat je er zo in getrokken wordt
    Je schrijft mooi
    Duitsland heeft vast ook mio zullen we maar denken voor het geval dat
    Nu b tje minder regen
    Liefs
  4. Marleen:
    26 juni 2021
    Ik volg hier de weersvoorspellingen alsof ik met je fiets... Die knoeperts van stapelwolken met die bui eronder op je foto...zeer dreigend!.
    Hoop zó dat je je Mio weer aan de praat krijgt!!.. Denk veel aan je... Liefs
  5. Miriam.:
    26 juni 2021
    Heel leuk om mee te lezen en een beetje mee te reizen. Ik lees met plezier je verhalen. Zet m op Marjorie en geniet van de vrijheid.
  6. Cathy:
    26 juni 2021
    Marjorie, you are amazing!
    We’re following your adventures❤️
    Cathy
  7. Lizzy:
    26 juni 2021
    Ja, mooi schrijven kan je zeker! Hoeveel dagen moet/mag je nog tot je bestemming? Ik kreeg de indruk dat je er nu even doorheen zat. Het lijkt me dan ook een hele opgave om zo lang alleen te reizen. In ieder geval reizen er velen in gedachten met je mee.
  8. Rieta:
    26 juni 2021
    Hoi Marjorie. Nou, ik ben bij hoor met het lezen van je mooie verhalen. Wat een onderneming. Mooi om op deze manier een soort van “mee te reizen”. En daarbij krijgen we ook nog eens geschiedenislessen van je. Superleuk! We gaan je volgen en wensen je heel veel succes bij het vervolgtraject.
  9. Ina:
    26 juni 2021
    Wat genieten Wim en ik van je reisverslagen, zo trouw ook iedere dag weer opgeschreven en doorgestuurd. Je maakt er echt kleine pareltjes van! En ik denk dat je er veel mensen een plezier mee doet.
    Daarnaast vind ik het van veel doorzettingsvermogen getuigen om deze reis voor te bereiden en te aanvaarden. Ben benieuwd of en hoe dit initiatief je leven beïnvloedt en wat de tocht je brengt en kost. Een spreuk tot besluit: wat je loslaat maakt je lichter.