Over de Buchener Hohe

30 juni 2021 - Stams, Oostenrijk

Ik wordt wakker om 5 uur en hoor de regen nog tikken op het tentdoek….neem me voor geen haast te maken, want met enige zenuwen in het lijf zou ik nu moeten beginnen aan de eerste serieuze beklimming de Alpen in, in het totaal deze dag 740 m stijgen en 810 m dalen…

Marcel heeft zijn tent al bijna ingepakt als ik eruit kruip…maar de zon begint te schijnen! We nemen hartelijk afscheid en zien nog 2 Nederlandse fietsers bepakt en bezakt het terrein verlaten. Na mijn ontbijtje en het inpakgebeuren vertrek ik ongeveer 10.00 uur. Het begint direct na Garmisch al lekker omhoog te gaan, maar met zo’n 5%, dat lukt goed. Plotsklaps verschijnt het Karwendelgebergte in zicht, het is werkelijk een ansichtkaart aanblik!

ik houd een uur pauze in Mittenwald, een vioolbouwersdorp met prachtig beschilderde huizen. Na Mittenwald passeer ik de Oostenrijkse grens, welkom in Tirol! Daarna komt de Buchener Hohe (1247 m) waar ik over heen moet. Sommige stukken zijn 9%, dan moet ik echt even afstappen en de fiets duwen, mijn adem en hartslag weer even tot rust laten komen. Het is heet en de steekvliegen vinden mijn zweet lekker. Zijn in het nu. Doorgaan. Maar dan is toch de top bereikt en mag ik aan de afdaling tot in het Inntall beginnen. De afdaling is zeer steil 10%) en duurt 7 km lang! Ik ben nog nooit zo’n lange steile afdaling afgeweest en ben een beetje bang om te veel vaart te krijgen ivm de haarspeldbochten en de auto’s die van achterop komen….veel in de remmen knijpen dus, niet voluit laten gaan…ben blij dat ik veilig beneden in Telfs arriveer. Het lijkt me geen leuk stadje om te overnachten, en ach, het is nog 10 km naar het eindpunt van deze etappe: Stams. Dat laatste stuk is vlak, door het Inntal dat hier heel breed is. Er staat wel een behoorlijke tegenwind, die steeds harder lijkt te worden. Om 17.30 uur heb ik Stams bereikt! Ik zie Marcel’s tentje al staan. Het waait zo hard dat de mevrouw van de receptie mij aanmaant maar gauw eerst mijn tentje op te zetten, want het zou zo gaan regenen. Twee Nederlanders die mij zien worstelen met het tentdoek dat steeds wegwaait schieten te hulp, ja het zijn dezelfde mensen die ‘s morgens ook de camping in Garmisch verlieten, Geert en Trijntje uit Drenthe. Precies als de laatste haring in de grond zit barst de bui los en gooi ik al mijn spullen inclusief mij zelf de tent in. De bui uitzitten. Even later is het droog genoeg om te voorschijn te komen en hebben we een gezellig gesprek met Marcel, Trijntje en Geert, wisselen we de ervaringen uit. Hoe hard ging jij die berg af? Marcel had snelheden van 63 km per uur bereikt, ik ben niet harder durven gaan dan 45 km p.u. Geert en Trijntje zijn fervente fietsers en doen elke dag minstens 100 km. Ze zijn een week later vertrokken als ik…ik drink een biertje en raak dan in gesprek met een andere Nederlander die erg geïnteresseerd is in mijn verrichtingen en respect betuigt. Dat doet mij natuurlijk goed. Hij is zelf ook behoorlijk sportief en is onderweg met een zelf gebouwd kampeerbusje en heeft een mountainbike en een racefiets bij zich. Hij heeft enige jaren geleden tot de Nederlandse schaatstop behoord, maar wist zich net niet te kwalificeren voor de Olympisch Spelen. Kortom het is heel gezellig om zo met anderen op een camping te staan, precies waar ik destijds op hoopte. Om 22.00 uur is het hier echt donker en kruip ik maar weer mijn tent in. Het regent de hele nacht….alle spullen zijn nu wel behoorlijk klam.

1. Miriam.:
    30 juni 2021
    Geweldig: wat stoer! En leuk!
  2. Saskia:
    30 juni 2021
    Het Karwendel in zicht! En dan te bedenken dat Evelyn daar rondbanjert. Jullie hebben elkaar op een haar na gemist. Fijn dat je nu eindelijk omlaag mocht. Check your breaks, is geen overbodig advies. Hou je taai.
  3. Helga:
    30 juni 2021
    De eerste Alpen etappe glansrijk doorstaan en wat een uitzichten. Dat is wel een heerlijke beloning, net als gezellig napraten met mede reizigers. Top!
  4. Jeanne:
    30 juni 2021
    Ha Marjorie, je mist net Angela en Henri. Hun Oostenrijkse huis is in Imst, en daar waren ze de afgelopen dagen, maar vanavond nemen ze de trein terug naar Nederland.
    Geweldig verhaal over die afdaling! Mooi dal hè, dat Inntal.
  5. Connie de blank:
    30 juni 2021
    wat mooi dat je ons nog meeneemt in het verhaal tussen de buien door en ik ben blij dat je 45 km per uur naar beneden ging en niet 63 km
    wat een mooie start in de Alpen
  6. Evelyn:
    30 juni 2021
    Blok, ik zit inderdaad hemelsbreed vlakbij. Hier ook wat regen gehad. Maar dan heb je wel een warme hut ‘s avonds. Respect voor die overnachtingen in dat tentje. Het blog wordt steeds spannender. Zal Marcel er op de volgende camping weer staan? Denken wij dan als blog-lezers
  7. Marjorie:
    3 juli 2021
    Hoi Evelyn, wat leuk dat jij nu ook vlakbij bent en waarschijnlijk ook aan het afzien bent! Heb het fijn!
  8. Heleen:
    Hoi Marjorie,

Wat had je weer een leuk verhaal voor ons.
    Ik had de neiging om mee te knijpen bij je afdaling en ik was blij dat je veilig in Stams was aangekomen….
  9. Jacqueline:
    Hoi Marjorie,
    Wat is het toch elke keer weer leuk om je reisverslag te lezen. Het wordt nu wel heel spannend met de echt hoge bergen die je gaat overwinnen. Inderdaad schrijf ik ‘gaat’ en niet ‘moet’ want ik weet zeker dat het je gaat lukken. Ik wens je een veilig vervolg van je reis met veel mooie ontmoetingen.
    Je reist dan wel niet naar Santiago maar toch zeg ik: ULTREIA!
  10. Lizzy:
    30 juni 2021
    Tjonge, jonge, wat heb jij een uithoudingsvermogen. Vind je het nog wel leuk of kijk je uit naar het eind van de reis? Ik heb ongelofelijk grote bewondering voor je. Heel veel liefs en vooral mooi weer gewenst.
  11. Tineke:
    30 juni 2021
    Top hoor Marjorie. Over de berg met je bagage en dan die afdaling.👍👍
  12. Marijke:
    30 juni 2021
    Geweldig ! Wat een moed en uithoudingsvermogen!!! Je bent gewoon een kanjer !!!! Zo'n afdaling lijkt me erg spannend !
  13. Marleen:
    1 juli 2021
    Spannend die afdaling.... Ben blij dat je heel beneden kwam. Wat een beloning die schitterende plaatjes. Wens je veel mooi weer toe hoor!!
  14. Rieta:
    1 juli 2021
    Wat een reis! Ik ben wel blij voor je dat je leuke mensen tegenkom. Anders zou het wel heel erg “ onely the lonely” worden…..Maar prachtig om alles te lezen en de foto’s te zien. Ik vind het nog steeds ontzettend knap dat je dit doet. Geniet ervan!!!!