In één dag in drie landen

2 juli 2021 - Lasa, Italië

Momenteel bevind ik mij op de camping in Laas, Italië. Maar wat daaraan vooraf is gegaan wil ik nog wel beschrijven. De volgende dag regende het nog steeds in Imst, dus ik traineerde het vertrek door nog lekker een stukje te schrijven. Omstreeks 10.00 uur moest het er maar van komen…het wordt enigszins droog en na een half uur wordt ik ingehaald door ene Sjef uit Brabant. We maken een praatje en besluiten een stukje gezamenlijk op te trekken. In Landeck drinken we koffie met apfelstrudel en vanillesaus. Er zijn veel bedelaars in deze stad. Na Landeck vind ik het beter om los van elkaar verder te fietsen. Ieder heeft nu eenmaal zijn eigen tempo…In Ried zie ik Sjef ineens zitten op een bankje bij een fietsenzaak. Hij laat zijn remblokjes vervangen. Ik fiets door en kom na enige tijd aan bij Pfunds, waar iets voorbij het dorp een camping is. Ik heb net ingecheckt als Sjef ook arriveert. Gezellig! We drinken samen een biertje -steeds erg welkom na een dag dag fietsen- en wisselen meer uit over onze persoonlijke levens. Er blijkt erg veel overeenkomst te zijn tussen Sjef en mij: hij is ook eerst begonnen aan de Pedagogische Academie, daarna Pedagogiek gaan studeren, werkt als pedagoog (behandelcoordinator) in behandel centra voor kinderen met taal ontwikkelingsstoornissen in St. Michielsgestel. Hij is 62 en heeft al twee maal een fietstocht in zijn eentje ondernomen naar Santiago de Compostela. We bestellen er op de camping maar een pizza bij. Sjef is een vroege vogel die altijd om 6.45 uur opstaat, ik zet de wekker ook van de weeromstuit op 7.00 uur. Echter ben ik al voor de wekker wakker, want vandaag is de grote dag dat ik de Reschenpas over moet…ik ben zo zenuwachtig alsof ik examen moet doen. Spullen inpakken, afscheid nemen van Sjef, ontbijt bij de campingwinkel en los…

Het begint met een geleidelijke klim over de hoofdweg richting St. Moritz. Gelukkig ben ik vroeg en rijdt er nog niet veel verkeer. Na enige kilometers kom ik aan bij de Zwitserse grens, waar de douane me door wimpelt. Direct daarna moet ik links afslaan en begint de klim naar de Norberthohe in 11 haarspeldbochten die gemiddeld 7% stijgen. In elke nieuwe bocht staat het nummer, en ik tel af….probeer twee haarspeldbochten tegelijk te fietsen, dan weer even uit te rusten, dan weer twee…zijn in het nu….concentreer je op je ademhaling…ik word ingehaald door hele groepen motorrijders, maar ook een auto met mountainbikes achterop, kerels die uit het raam aanmoedigingen roepen naar me…af en toe weer even op adem komen…gelukkig net niet toen die kerels langskwamen….en dan ben ik boven. Triomf!
achter mij aan komt een Nederlands echtpaar op elektrische fietsen boven. Iedereen heeft respect voor mijn niet elektrisch aangedreven prestatie. Doet me goed natuurlijk. Daarop volgt een heerlijke afdaling tot Nauders, ook weer zo’n wintersportoord, wat ligt dat prachtig! Daarna nog enige kilometers minder stijl klimmen tot ik echt op de Reschenpas ben, en daarna gaat het weer bergafwaarts. In totaal vandaag 975 m geklommen en 920 m gedaald. De grens met Italië ligt op de Reschenpas. Daar moet natuurlijk een foto van gemaakt worden. En even later heb ik uitzicht op de Reschensee, een stuwmeer, waarvoor een dorp opgeofferd is, er steekt nog een kerktoren boven het water uit… de Reschensee stuwdam is in 1950 gebouwd en de bevolking is nauwelijks schadeloos gesteld voor het verlies van hun woningen en middelen van bestaan. Overigens vond in de Bronstijd al handelsverkeer plaats over de Reschenpas, en in 50 na Christus legden de Romeinen de Via Claudia Augusta aan over deze pas.

Ik kies de mooie kant van het meer om omheen te fietsen, hoewel die zwaarder is, met veel kleine klimmetjes en dalingen. Ik geniet van het Ortlermassief dat zich voor mijn ogen ontvouwt, (bergen van 3000 m hoog).
Dan kom ik in Mals en vervolgens in Glurns. Dat klinkt of iemand een boer laat, nee dan klinkt het in het Italiaans een stuk melodischer: Glorenza. Dit gebied is tweetalig, want behoorde vroeger tot Oostenrijk. Weer zo’n onverkwikkelijke beslissing waarbij er via een verdrag scheidslijnen getrokken werden tussen gebieden/ landen. Glurns is een piepklein stadje dat nog volledig ommuurd is. Ik beklim de stadsmuur, daarna door, tot ik de Adige heb bereikt en diens loop stroom afwaarts volg….easy biking tot mijn doel voor vandaag: Laas/ Lasa. Op de camping aangekomen om 16.30 uur. Het was een lange mooie dag…geen Sjef, die is nog 20 km verder gereden….

1. Willy:
    2 juli 2021
    Sinds een paar dagen volg ik je blog ook, Marjorie! Leuk om te lezen. Door je beschrijving kan ik soms het landschap voor me halen.
    Ik heb bewondering voor je sportieve prestatie en doorzettingsvermogen!!

lieve groet, Willy
  2. Patricia:
    2 juli 2021
    Kun je ook wat over ongemakken als zeer zitvlak en spierpijn of zo, berichten 😉? Ik ben zwaar onder de indruk Marjorieke! En toch gaaf dat tussen al die alleen fietsende mannen jij ons vrouwvolk trots vertegenwoordigd 😃!
  3. Anneloes van Rijn:
    2 juli 2021
    Wauw, wat een prestatie! Leuk al die wintersport plaatsen die je passeert!
  4. Elise Poppema:
    2 juli 2021
    Weer ongelooflijk hoe jij als wielrenster berg op berg af toert...en wat een mooie landschappen zie steeds! Fijn dat het weer zich goed houdt en het niet dagenlang plenst...lieve groet en succes weer met het vervolg.
  5. Marja Slinkert:
    3 juli 2021
    Geweldig, ik bewonder je Marjorie! Veel succes de volgende dagen, fijn dat je ons met je laat meefietsen!
  6. Kathleen Thalken:
    3 juli 2021
    What a journey!! That part of Italy is stunning!! You must be about 300km from Venice by now. So wish we could be there to join you!! Safe travels!
  7. Saskia:
    3 juli 2021
    Triomf, dat mag je wel zeggen, Blokkie! Het hoogste punt op eigen benenkracht bereikt. Je lijkt nu echt over de kaart te schieten, zo snel nadert het eindpunt. De rest van de tocht moet nu een makkie zijn. La vita e bella. Qui va piano va sano. Met de pizza op de piazza.
  8. Tineke:
    3 juli 2021
    Wat een prestatie Marjorie zonder ebike de Alpen over. Chapeau!! Hoop dat je nog even geniet van het prachtige landschap. Ik lees dat pizza goed voer is voor fietsers want je eindigt er vaak mee. Ze worden nu vast nog lekkerder 😊.
  9. Hilly:
    3 juli 2021
    Vanmorgen de schade ingehaald en genoten van je fiets avonturen, je ontmoetingen maar vooral je kracht, moed en doorzettingsvermogen. Als ik de kaart er bij neem is het einde inzicht. Geniet van de prachtige omgeving.
  10. Miriam.:
    3 juli 2021
    Wat een heerlijke prestatie. Ik wens je nog een paar prachtige tochten! Je hebt vast heel veel conditie opgebouwd in de afgelopen weken. Ik hoop dat je peace of mind kunt vinden en even helemaal los bent gekomen van alle administratieve rompslomp in ons leven. Lieve groeten.
  11. Mieke:
    3 juli 2021
    Ik lig naar de Tour de France te kijken en denk aan jou Blok! Wat een fantastische prestatie ben je aan het leveren. Veel succes met de komende etappes, en vergeet vooral niet te genieten. En ook eens iets anders eten dan pizza hoor 😀
  12. Marion:
    3 juli 2021
    Via Marijke jouw bloglink gekregen. In 1 adem alle verhalen gelezen en foto's bekeken. Super indrukwekkend! Alle goeds voor de volgende etappes!
  13. Marjorie:
    5 juli 2021
    Hé Marion, wat leuk dat je meeleest! Bedankt voor je support!
  14. Edith:
    3 juli 2021
    Ik halflig of is het halfzitten op mijn bank jouw verhaal te lezen over je 7 klim partijen met haarspeldbochten, en ik voel me ineens wel heel erg lui. In gedachten kan ik je zien fietsen naar de top op eigen kracht, en ik ben trots op je, des te meer toen je gepasseerd bent door de e-bikers. Applaus en twee dikke thumbs up voor je. Nu wordt het een makkie voor je. Wat ga je snel!
  15. Iris:
    👍👍‼️‼️
  16. Cathy:
    4 juli 2021
    Marjorie, your American friends are cheering you on🇺🇸🇺🇸🇺🇸🇺🇸🇺🇸We brag about you wherever we go🥰🥰🥰🥰🥰
  17. Marjorie:
    5 juli 2021
    Thank you cathy and Rick! Almost there now, I think in 3 days time!