Zijn in het nu

23 juni 2021 - Ellwangen (Jagst), Duitsland

Ik kampeer op een natuurterrein aan de Kocher. Het ruisen van het riviertje doet mij aan Schubert’s lied denken “Ich hor een Bachlein Rauschen….”. Ik slaap in op deze “muziek”, totdat de regen op het tentdoek het ruisen overstemt. Mijn tentje houdt het gelukkig goed. Vandaag is de zwaarste rit onderweg naar Garmisch Partenkirchen met een stijging van 420 m. Nog 4 etappes van de 15 te gaan. Ik moet mijn tentje nat inpakken, maar het is gelukkig goed afgekoeld: naar zo’n 23 graden. Het begint al meteen met een forse klim die ik zonder afstappen haal. Even later fiets ik de hoogste Talbrucke van Duitsland onderdoor. Na nog 12 km komt er een klim van 9%. Die trek ik even niet en ik moet lopen, en dan nog kom ik de zware fiets duwend hijgend als een pakpaard op het hoogste punt aan. Het gevecht met de zwaartekracht gaat nog even door: een nieuwe klim van 6%. Ik neem me voor deze echt fietsend te halen, en het lukt! Dat geeft me toch wel weer hoop voor de Alpen. Ondertussen kun je echt nergens aan denken, je bent echt alleen maar bezig met het klimmen. Mindfullness ten top! Edith’s massagepraktijk heet “zijn in het nu” (ZIHN) en eerlijk gezegd zou ik wel een beurt kunnen gebruiken, omdat het in mijn rug is geschoten. Maar als je de hele dag fietst is “zijn in het nu” wel van toepassing. Overigens moet ik ook proberen niet bezig te zijn met kleine zorgen over morgen.

De volgende dag moet ik de tent wel nat inpakken, maar het is droog geworden! Ik ga onderweg naar Ellwangen, van de Neckar steek ik een landelijk gebied over tot aan de Jagst! Als ik nog eens een rivier in Duitsland ter beschikking moet hebben tijdens een puzzel of spel heb ik inmiddels een uitgebreid repertoire! Onderweg nog steeds liefelijke landschappen met hier en daar een stadje met kerk of burcht. In Ellwangen prik ik een hotel uit het boekje, hotel Germania, waarom niet…ik wordt allerliefst ontvangen door een overjarige hippie die er op staat mijn fiets aan te pakken en mijn tassen naar mijn kamer te dragen. Het bekende ritueel, douchen, fietsbroek en BH uitwassen en dan de stad in op zoek naar een biertje. Ik eet bij een Italiaan en neem een ijsje toe ergens in de hoofdstraat waar het gezellig druk is en veel mensen nog zitten te babbelen met een drankje. En daarna een heerlijk lange nacht in een goed bed.

1. Maxime:
    23 juni 2021
    Wauw, ik heb veel bewondering voor jou Marjorie! Wat een reis al tot dusver; o.a. geschiedenis, cultuur, literatuur en het fysiek bezig zijn zie ik langskomen in jouw verhalen. Hoe gaaf is het om bij jezelf die kracht te ontdekken of moet ik zeggen te hervinden?!
    En wat betreft al die rivieren wil ik je nog een passend citaat sturen van Winnie the Pooh: "Rivieren weten: er is geen haast. Op een dag komen we er wel".

Veel plezier nog verder en op naar nog meer ervaringen, liefs Maxime
  2. Mech:
    23 juni 2021
    Geweldig Marjorie,wat een conditie ga je krijgen! En heb je natuurlijk ook al. Weer heel leuk je interessante verhaal te lezen en petje af.
    Wij druk met verhuizen!
    Ik hoop dat je het zo veel mogelijk droog houdt en veel plezier, Mech
  3. Patricia:
    23 juni 2021
    ik ben dit keer vooral geraakt door de bh wasserij 😂! Ha Marjorieke, leuk al je verhalen en wat een tocht zeg naar Venetie. Bij jouw verhaal over de zwaartekracht bij 9% heuvels krijg ik spontaan weer dat gevoel dat je achteruit ipv vooruit fietst bij (te) stijle hellingen 😅. Wat een heldenmoed, petje af hoor!! Krijg je mee dat Duitsland in München op de rand van de EK afgrond staat? Als de Duitsers chagrijnig zijn weet je waarom. Slaap lekker en morgen weer met goede zin op. In gedachte duw ik je omhoog 😊👋👋
  4. Patricia:
    23 juni 2021
    Nabrander: Duitsland toch door. Nou ja, niet echt info waar je op zit te wachten als je wilt filosoferen over het leven 😉
  5. Edith:
    23 juni 2021
    Dat was mij nooit gelukt in mijn fietsdagen om een klim op te fietsen zonder af te stappen, tot mijn grote frustratie. Dus mijn bewondering voor je groeit met de dag Marjorie.
    En wat je zere rug en spieren betreft zou ik graag met mijn tafel even naar je toe willen teletransporteren om je te masseren. Daar moet je nog even geduld mee hebben totdat ik de kunst van teletransportatie onder de knie heb.
    Mooie foto's. Wat mij opvalt is dat het overal (nog) zo rustig is. Weinig mensen te zien. En weidse panorama's, het geeft een gevoel van ruimte . Het maakt me des te meer voelbaar in wat een klein landje wij met z'n 17 plus miljoen leven.
    Ik verheug me op je volgend verhaal. Liefs, Edith
  6. Saskia:
    24 juni 2021
    Dapper hoor, al dat afzien en jezelf overwinnen. Du hast es geschaft! Je kunt de hele wereld aan. Dat geeft een geweldige kick.
  7. Hilly:
    24 juni 2021
    Heb vanmorgen even op de kaart gekeken wat je vandaag ongeveer voor de boeg hebt. Met veel respect volg ik je prestaties en neem mijn hoed voor je af.
  8. Tineke:
    24 juni 2021
    We genieten van jouw prachtige blog Marjorie. Mooi hoe je het afzien verbindt met “zijn in het nu” ik herken het van vroegere bergwandelvakanties. Hoe weinig doen we dat nu nog. Altijd verbonden. Natuurlijk met alle mensen die je lief zijn maar ook met het nieuws, het weerbericht etc. Hoop dat je het fijn vindt “los” te komen en dat dat ook lukt.
    Respect voor het bedwingen van de hellingen met al je bagage is dat geen sinecure. Je wint er vast nog spierkracht en conditie bij. We kijken uit naar je volgende verhaal.
  9. Gon:
    24 juni 2021
    Wow! wat een berentocht, Marjorie. Die hellingen, wat stoer en sterk. Zet 'm op en houdt die welverdiende ijsjes er maar in.