Het vertrek

11 juni 2021 - Doorn, Nederland

De laatste paar dagen vliegen voorbij en gaan op aan kleine regelingen. Gek toch dat je bij vertrek je huis zo perfect mogelijk wil achterlaten, de koelkast nog even uitmesten…kleding uit sorteren en dus ook repareren of wegdoen…etc…

de tassen zitten op de fiets! De voorwassen wegen 2 resp. 3 kilo; de achterstanden samen 10 kilo. Ik heb erg gedacht aan mijn vroegere rugzak vakanties met de roeimeiden. In ons laatste telefoongesprek wisten ze nog smeuïge details zoals dat ik altijd te veel onderbroeken bij me had en zij die dan stiekem weggooiden….en te veel schoenen bij me had… dat was toen niet geheel overbodig, maar ik beperk me nu tot mijn fietsschoenen en sandalen. Wel een regenjas, geen regenbroek. Verder heb ik allemaal hele leuke licht gewicht spulletjes: een tentje van 1,7 kg, een stoeltje! van 70 gr, een opblaaskussentje, een mini kooktoestelletje, een matrasje…lichtgewicht bestekken, etc.

Anne fietst met mij mee de eerste dag, en we hebben al een week van te voren gereserveerd bij hotel restaurant Oortjeshekken in de Ooijpoldear bij Nijmegen. Dit op aanraden van Rinie en Ewout uit onze laan. Het is inderdaad een rustiek etablissement en daar treffen we ook een bekend echtpaar, Laura en Jaap, met wie we voor Huisman in China zijn geweest! We hebben samen een super gezellige avond, tot we door Duitse gasten tot rust worden gemaand ….

De volgende morgen na het ontbijt volgt het afscheid! Best dramatisch…see you in Venice roept hij na de laatste kus en hij fotografeert mij tot ik in de verte ben opgelost.

Ik fiets lekker met een gemiddelde snelheid van 22 km per uur, het is heerlijk weer, en ik geniet van alle bloemen onderweg. Door het late voorjaar bloeien de rhododendron nog in alle tuinen, maar ook de wilde bermen zijn prachtig, met korenbloemen;, margrieten en klaprozen. Een koffiestop met Limburgse vlaai in Gennep en dan door, tot ik bij de Maasoever ben. Het gaat heel lekker, maar ik besluit na raadpleging van het boekje van Jan Reitsma toch in Blitterswijck net aan de andere kant van de Maas kwartier te gaan maken op camping ‘t Veerhuis. Met een fiets- en voetveer bereik ik de overkant. Ik kom om 15.15 uur als een van de eersten aan op een trekkersveldje, ga lekker douchen en zie vervolgens hoe het veld vol loopt met andere fietstoeristen. Na het opzetten van de tent en het uitpakken ga ik nog even naar Wansem om boodschappen voor het ontbijt te halen (nog 6 km op en neer); en ga dan in restaurant Bij tante Jet eten. Ik geniet er van, al ben ik in mijn eentje, en heb ondertussen de gelegenheid om de telefoon en de Mio gps op te laden. Het uitzicht over de Maas is groots. Het veerpontje heeft na half zeven niet veel meer te doen, dus maakt hij een rondvaart met een gehandicapte mevrouw, die naast mij aan een tafeltje zat te eten, en haar hart uit stortte. Ik voel me heerlijk rozig en ga zo direct mijn tentje opzoeken!

1. Helga:
    11 juni 2021
    Geweldige start van jouw reis Tof om mee te mogen ervaren via jouw leuke verhaal. Ik verheug me op het vervolg, lui hangend op de bank! Veel liefs!
  2. Rinie:
    11 juni 2021
    Leuk om je zo te kunnen volgen, wees voorzichtig met de zon smeer je goed in!
  3. Bep:
    11 juni 2021
    Wat fijn Marjorie dat je geniet is je zo gegund. Liefs.
  4. Heleen:
    Wat een goed begin, Marjorie
    En wat fijn dat je ons mee laat reizen. Liefs, H
  5. Laura:
    12 juni 2021
    Klinkt als n heel goede eerste dag Marjorie! Wat n toeval en genoegen om jullie beiden op dit bijzondere moment in je leven te ontmoeten. Jaap stuurt as we speak de foto’s naar Anne. We gaan je mooie reis volgen! Succes en plezier Lieve groet
  6. Hilly:
    12 juni 2021
    Wat een prachtig begin van deze stoere reis. Met veel ontzag en respect voor je moed volg ik je vraag op je fietstocht tussen werk en pensioen
  7. Marleen:
    12 juni 2021
    De eerste klap is een daalder waard...mooi begin! Heerlijk om met je mee te reizen.
  8. Mech:
    12 juni 2021
    Zoals allen al schrijven: een goed begin is het halve werk! Heel leuk om je zo te volgen en het leest als een trein! Veel plezier, Mech
  9. Miriam.:
    12 juni 2021
    Wat een stoer en lief en sportief verhaal. Ik kijk uit naar de volgende verhalen. Heel veel plezier. Neem je tijd want ik weet dat je dit heel graag wilt. Grtjs Miriam
  10. Edith:
    12 juni 2021
    Heerlijk Marjorie. Koffie met limburgse vlaai en dan met een pontje naar een stekkie zoeken. Het roept oude herinneringen in mij op, toen ik nog zomaar op stap ging op avontuur in mijn eentje. Dat gaf een enorm gevoel van vrijheid. Geniet! Grtjs, Edith
  11. Connie de blank:
    Dank voor het delen
    Zo krijgen wij ook iets mee van de bloei in deze warme juni,,uitzicht op de Maas .
    Rijd veilig